Wie betaalt de tol?

Door Inez de Groote Nederland is allang niet meer solidair, wij zijn de markt. Wij zijn niet meer gelijk voor de wet, moedertje staat is gulzig geworden en het Rijk is rijk. Er zijn geen basisvoorzieningen meer, of recht op basismobiliteit, omdat het geprivatiseerd is. Er moet aan verdiend worden. Decentralisatie en vervoer op maat was de belofte, maar het is een maat voor niks.

Wie betaalt de tol?

Er zijn in Nederland een tiental metrotunnels die langer zijn dan de Westerscheldetunnel, er zijn handenvol spoortunnels in het hele land van die omvang. De meeste zijn wegtunnels, de A4 heeft wel 6 tunnels. Wij hebben dat niet in Zeeuws Vlaanderen, maar we hebben ook geen snelweg, geen metro en geen spoor, we hebben zelfs geen tram!! We hebben eigenlijk ook helemaal geen openbaar vervoer.

OV? Wa’s da? Die vindt enkel plaats tussen de stadjes van meer dan duizend inwoners. Dus enkel tussen Breskens via Oostburg tot Sluis. (Die hebben toch zelf enkele winkels?) De helft van de inwoners van West Zeeuws Vlaanderen woont in dorpen, deze hebben geen enkele vorm van openbaar vervoer….14000 personen…. Zelfs niet als je hotspot Cadzand (of internationaal erkende wellness place Cadzand Bad) heet. Wij hebben geen enkele aansluiting, wij zijn niet connected, wij zijn niet Openbaar vervoerd ( is alles wat voor alle leden van een samenleving toegankelijk of bestemd is, publiek is), wij zijn private, zelf bedruipende investeerders van eigen mobiliteit! Geen auto, geen werk! En weet je wat er erg aan is?? Die mannen van Connexion hebben een monopolypositie, maar ze gebruiken het als no-go-zone.

Tja, we hebben een alternatief taxivervoer die je naar een bushalte brengt, maar staat jouw bushalte wel geregistreerd??? Anders loop je maar naar een ander dorp! Dit systeem is dan nog vooraf te plannen, opstapgeld, met kaart en brengt hoofdzakelijk studenten naar de boot en kost meer dan OV en niet openbaar toegankelijk. Maar in deze dorpen is allang geen supermarkt, bankautomaat, postkantoor of bakker te vinden, dus geen eten, geen geld, geen contact. Iedere oudere inwoner zit feitelijk in huisarrest en zonder voorzieningen.

Gelukkig zijn er voor de jonge-mensenmassa in de rest van het landje wel vliegtickets naar Dublin vanaf 6 € of Malaga 32 € en die reizen ook nog in een mum naar Schiphol? Dat is ook niet duurzaam of maatschappelijk verantwoord, maar die woorden gebruiken ze enkel als het uitkomt. Of wat dacht je van ‘onbeperkt reizen tickets’ alle vervoermiddelen voor een prikje? Wij komen nergens want we hebben niks! De randjes van het land mogen opdrogen, wegkrimpen en verpieteren. Daar heeft toch niemand last van?

Het werd een mix van private en internationale staatsbedrijven, die ook hun thuismarkt willen dekken en er waren legio schandalen rond aanbestedingen. Dat moet je toch niet willen. Zeker niet als je zelfs op Provinciaal vlak letterlijk onderaan hangt. Begrensd door de watergrens, de landsgrens en de grenzen van fatsoen?

Waarom betalen wij dan de tol? Als men zelfs al bij de werkgroep ‘Westerschelde tolvrij’ denkt dat iedereen geen tol moet betalen, geen uitzondering dus voor Zeeuws Vlamingen, is dat een foute redenering. De dooddoener van discriminatie gaat niet op. De boottocht of de kilometers omrijden via Antwerpen is voor niemand gratis. Er komt heus niemand uit Vlissingen of Middelburg in Zeeuws Vlaanderen werken, hun vroeger eiland is allang verbonden met de rest van het landje. Om te studeren of werk te vinden hebben de Zeeuws Vlamingen geen alternatief, of het moet België zijn. Buiten de dagelijkse kost van voetveer 8.35 € per dag 1837 € per werkjaar (zonder taxi en ander vervoer) of met de tunnel (10 € per dag of 2200 € per werkjaar) of de bedrijven met hun vracht aan 50 € per dag. Discriminatie is het onrechtmatig onderscheid maken tussen mensen of groepen, of geen gelijke behandeling geven. Het wordt vaak gebruikt in de arbeidsmarkt, dit past helaas ook in dit straatje, niemand investeert zoveel geld en kilometers om te mogen werken.

Los van het feit dat je er niet kan komen met OV en voor iedere klapscheet naar Middelburg of Goes moet waar de officiële instanties zetelen is dit een flinke rem op de regio. Zouden er niet meer bedrijven (Belgische of Nederlandse) in onze regio huizen als postnummers 4500 gratis door de tunnel kunnen? Zeker weten! Als je als de boot niet vaart toch gewoon de tunnel kunt nemen? Dat je niet een uur omrijdt en 1 uur in de file staat langs Antwerpen? We hoeven toch ook geen nieuwe snelweg tussen de tunnel en bijv. Kaprijke om vrachtverkeer te faciliteren? We vragen niet om nieuwe wegen, meer passages, gewoon om toegankelijkheid en basismobiliteit.

Hoe komt krimp dan?? Gebrek aan mobiliteit, bijkomende kosten, geen voorzieningen in de dorpen, geen huizenbouw, enkel gericht op toeristen, niet gericht op bedrijven. Als je nergens kunt geraken zonder je bankkaart te trekken, dan blijf je gewoon zitten waar je zit. En als je weg bent, kom je niet terug. De krimp is zo immers veroorzaakt door de overheden zelf. Niemand heeft om dit isolement gevraagd, we zijn er ingestonken.

Mijn ouders betaalden vanaf 4 fl tot max 8 fl per jaar incl. auto voor de Prinsessenboten en die kwamen wel nog ergens of ze karden duizenden keren om al hun kinderen van en naar de boot te brengen, want het busje kwam te zelden of nooit. Toen was het nog te doen.  Nu is de touw al jaren rond de nek, het begon met stopzetting autoveer. Het bereik vanaf Sluis (ga eens naar Vlissingen!) is beperkter geworden en niet verbeterd door de tunnel waar je al 45 km achter de kiezen hebt. Dit wist Provincie Zeeland al uit zijn vooruitlopende studies. Hoeveel tunnelgeld en kilometers komen er nog bij voor die ene baan?? De streek is in eenzaam isolement, daar is zelfs geen crisis voor nodig. Als de tol in België ingevoerd wordt is de impasse compleet.

Als je op de Westerscheldetunnelsite kijkt zie je bij de veel gestelde vragen: Waarom betaal je tol? Antwoord: Het was een voorwaarde voor de bouw van de Westerscheldetunnel dat een deel van de investering moest worden terugverdiend door tolheffing. Lieve vrienden, een deel is niet het geheel. Het gegoochel met de miljoenen afschrijving mag achterwege blijven. Wij hebben dit niet besteld. Dit bedrag hoeft niet vervroegd afgelost, ook al is de keuze voor alleen maar marktwerking in 1 provincie niet echt logisch. Da’s pas discriminerend. Wij rijden al 7 km voor onze boodschappen, da’s al verder dan de tunnel lang is. Als je in Sluis 65 bent heb je wellicht al 55 jaar betaald om aan de overkant te geraken en ook bijna 20 jaar aan de tunnel. Dus moet de tunnel vrij voor personen en bedrijven die in de regio 4500 verblijven en ze een persoonlijke gratis T-tag afleveren. Het zijn ocharme 100.000 personen, van wie er misschien 10.000 door de tunnel gaan. En dan hebben we het nog niet over openbaar vervoer gehad. Begin hier maar al mee en met hele, hele diepe excuses van de overheden voor de jarenlange tunnelvisie en discriminatie van landgenoten. Over compensatie zijn we toch ook nog steeds in discussie? Wij zijn nog maar pas begonnen!

Inez de Groote